Andere verhalen - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Davine Hokke - WaarBenJij.nu Andere verhalen - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Davine Hokke - WaarBenJij.nu

Andere verhalen

Door: Davine

Blijf op de hoogte en volg Davine

20 Maart 2014 | Oeganda, Soroti

We zijn naar de basisschool geweest waar angela en julias op zitten. We werden ontvangen door de directeur en die heeft ons tondgeleid en alles uitgelegd hoe het hier werkt. We hebben ook in alle klassen mogen meekijken van wat bij ons groep 0 is t/m groep 8. We hebben allerlei verschillende leraren gezien en deze leraren geven ook allemaal een ander vak. Ze wisselen dus van alle groepen.
We hebben zelf ook de kinderen nog wat mogen leren, waar we dus helemaal niet op voorbereid waren. We hebben dus maar gekozen om ze te leren tellen en te zeggen mijn naam is. Het was leuk om dit te zien en mee te maken hoe het hier op school gaat. Zo heb je ook een beetje een idee wat de oudere kinderen doen en leren op school.

Een paar dagen later, kwamen er 2 jongens binnen gebracht door de politie. De ene kwam binnen omdat zijn moeder naar de gevangenis moest en ze haar tweeling en hem mee had genomen. Zijn moeder mocht alleen de tweeling meenemen en de jongen moest terug naar familie. Hij zat bij ons voor opvang. De andere jongen Eduard was hier naar toe gekomen omdat zijn vader hem mishandeld had. Hij had niet goed op het varken gepast en was er vandoor gegaan. Zijn vader had hem toen vastgebonden aan een boom en heeft hem toen in elkaar geslagen. Zijn moeder heeft dit wel gezien, maar is toen weggerend.
De pijn en verdriet in zijn ogen was onbeschrijfelijk. Ik vond het zo erg om te zien dat deze jongen zo veel pijn had. Ik heb hem geholpen met douchen en heb hem samen met mirjam en janneke verzorgd aan zijn wonden. Janneke heeft foto's er van gemaakt om eventueel als bewijs te gebruiken. Tijdens het verzorgen viel hij bijna flauw van de pijn.
We hebben daarna alles gekoeld met ijs voor de zwellingen.
De volgende dag ging al een stuk beter en de dagen daarna al helemaal. Hij was weer fijn aan het spelen zoals het hoort bij een kind. Hij is nu weer bij zijn familie en wat we tot nu toe horen zit zijn vader gelukkig nog steeds vast.

Met de kinderen het "zwembad" schoongemaakt en gevuld. Het was behoorlijk waterpret. Zelfs michael ging mee in het water! Zijn gezicht straalden zo maar.

Tussen alles door nog op safari geweest, wat echt heel mooi was. We zijn samen met elias geweest. We hebben van allerlei beesten gezien en hadden mooi landschap. We zijn naar de waterval geklommen (wat volgens elias echt maar 10 min was en dat we makkelijk op onze slippers konden doen).
Het bleek een tocht van 3 kwartier te zijn met het laatste stuk veel klimmen. Liepen we daar op onze slippers met schoudertas. Maar het was absoluut de moeite waard.

Verder zijn er 4 nieuwe baby's binnen die wel in goede conditie zijn. De jongste was een dag oud. 1 was er gevonden op de markt met de placenta er nog aan, 3 zijn er binnen gebracht omdat hun moeder overleden zijn bij de geboorte.

Verder heb ik nu alle informatie over de kinderen die hier nu zijn verzameld. Waarom ze hier zijn en wat er is gebeurd. Het is fijn dit te hebben zodat je echt wat meer over hun weet.

Alles gaat hier zijn gangetje en zijn er saaie dagen,maar ook weer hele heftige en gezellige. Volgende week woensdag is alweer onze laatste dag en dan vertrekken we naar kampala voor 2 dagen, daarna naar entebbe en weer terug naar nederland!

• 20 Maart 2014 - 19:21

Jess:

Ik ben blij te lezen dat je ook nog leuke momenten hebt beleefd. Want na al die heftige berichten zijn die leuke momenten hard nodig! Geniet nog van alles daar! Want over een week is het al zo ver! Nog even tripje kampala en dan jaaaaa eindelijk terug in t o zoo rustige zeeuwse :)!

Goede reis en ik zie je snel!

Liefss Jess

• 21 Maart 2014 - 13:29

Monique Meire:

hoi Davine hoe gaat het daar

• 21 Maart 2014 - 18:12

Viona:

Lieve Davine,
    Wat maken jullie veel mee daar! Van heel gezellig tot intens verdrietig. Die emoties wisselen elkaar zo te lezen in rap tempo af. Wat doen jullie goed werk daar, dat is wel de rode draad die ik uit je verslagen haal. Goed bezig meid(en)!

Liefs

• 22 Maart 2014 - 10:18

Esther:

hey Davine,

Ben erg benieuwd hoe je tegen alles aankijkt als je weer terug in Zeeland bent, je hebt in ieder geval veel goeds kunnen doen voor de kinderen daar en ze zullen je zeker wel gaan missen.

Een heel goede terugreis en tot gauw hoor,
    Esther

• 23 Maart 2014 - 13:29

Angelique :

Hoi davine,

wat een indrukwekkende verslagen, met hoogtepunten en helaas ook een aantal dieptepunten.
    Wat zul je ook veel geleerd hebben in deze periode over zorg bij kinderen en te luisteren naar je eigen "onderbuik"gevoel.
    Super dat je dit toch maar effe doet!!!!!!!
    Ben wel blij om te lezen dat alles goed gaat, zal fijn zijn als je weer in 't zeeuwse land terug bent.
    Nog hele fijne en bijzondere dagen en een hele goede terugreis gewenst.
    Liefs van ons.

• 28 Maart 2014 - 23:52

Anja:

Hoi Mirjam en Davine,
    Wat een mooie, goede, verdrietige, vrolijke, spannende verhalen heb ik de afgelopen tijd gelezen en ook gehoord van jullie moeders natuurlijk!
    Wat een geweldige ervaring moet het geweest zijn die altijd bij jullie zal blijven. Hoorde vanmorgen dat jullie nu ontspannen bij een echt zwembad in geimproviseerde bikini`s, tot de terugreis. Heerlijk!
    heel goed reis en welkom thuis, waar de taart en cake op jullie wacht.

groetjes, Anja